راهکارهایی برای افزایش ضریب HSE

با بررسی تحولات به وجود آمده در دنیا و مشاهده سرعت پیشرفت تکنولوژی، بازارها روزبه‌روز رقابتی‌تر شده و سازمان‌ها نیز می‌کوشند تا عملکرد خود را در این عرصه بهبود بخشند تا وضعیت بهتری پیدا نمایند. دراین‌بین پرداختن به موضوعاتی نظیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست نقش تعیین‌کننده‌ای در این رقابت‌ها خواهد داشت.

 

HSEاز سه کلمه بهداشت (health)، ایمنی (safety) و محیط‌زیست (environment) تشکیل‌شده است؛ به‌طوری‌که کلیهِ خدماتِ مرتبط با بهداشتِ محیط، بهداشتِ تغذیه کارکنان و بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های کاری صنعت را شامل می​شود.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان این سیستم را با عنوان انسان، ماشین و محیط نیز معرفی کرد که در آن تلاش می​شود تا ضایعاتی که از ارتباط این سه فاکتور با یکدیگر به وجود می‌آید، به حداقل مقدار خود برسد.

اتفاقی که در صورت برنامه‌ریزی نامناسب و عدم توجه به آن، علاوه بر ایجاد هزینه‌های مالی، جان کارمندان سازمان را نیز به خطر خواهد انداخت.

در این مقاله سعی داریم تا با ورود به بخشی از این چرخه، راه‌هایی برای افزایش ایمنی آن پیشنهاد دهیم.

لازم است در ابتدا به نقش تأثیرگذار سه عنصر مدیریت، پرسنل اجرائی و تجهیزات در بروز و پیشگیری از حوادث اشاره‌کنیم. برای بهبود در سلامت کارکنان و افزایش ایمنی سازمان لازم است تا همه افراد در این فعالیت‌ها نقش داشته باشند. این بدان معنی است که شما، کارمند شما و کلیه عوامل و پرسنل شرکت می‌بایست با یکدیگر در ارتباط باشید و برای نیل به‌سوی هدف مشخص تلاش کنید.

 

حال در ادامه به ۹ گام اساسی برای ایجاد بهبود در بخش‌های ایمنی و سلامت سازمان اشاره خواهیم کرد:

  • ایجاد یک طرح برای کنترل خطرات محل کار

شما به‌عنوان کارفرما می‌بایست خطرات احتمالی محل کار خود را شناسایی کرده و جهت رفع آن‌ها اقدامات لازم را پیش‌بینی نمایید.

  • بازرسی محل کار

می‌بایست به‌طور منظم تمام تجهیزات و ابزارآلات را بررسی کرده تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها به‌خوبی حفظ‌شده‌ و برای استفاده ایمن هستند.

 

  • به کارمندان خود آموزش‌های لازم را بدهید

آموزش را می‌توان جزو مهم‌ترین فعالیت‌های ممکن قلم داد کرد. به‌خصوص اگر مکانی که فرد در آن کار می‌کند از ریسک آسیب‌پذیری  بالایی برخوردار باشد.

این آموزش‌ها می‌تواند قسمت‌های مختلفی داشته باشد نظیر بررسی فعالیت‌های مناسب در مقابله با خطرهای احتمالی، به‌کارگیری مناسب از ابزارهای موجود جهت آسان نمودن فعالیت‌ها و …

 

  • با کارمندان خود در مورد ایمنی و مسائل مرتبط صحبت کنید

سعی کنید تا با کارمندان در مورد مسائل مختلف ایمنی مشورت کتید،  نظراتشان را در موارد مختلف جویا شوید و به حرف‌هایشان گوش دهید. درجایی که کارمندان از تصمیم‌گیری‌های مرتبط با ایمنی و سلامت خود مطلع هستند کارها بسیار راحت‌تر پیش خواهد رفت. چراکه آن‌ها می‌توانند ریسک‌های موجود در کار را به‌خوبی شناسایی کنند.

همین‌طور سعی کنید تا از ابتکاراتی که به بهبود نتایج hse  سازمان کمک می‌کند حمایت کرده و با در نظر گرفتن پاداش‌هایی برای ایده پردازان، انگیزه مضاعفی در آنان ایجاد نمایید .

  • مانیتور کردن عملکرد سیستم

در هنگام بررسی عملکرد سیستم باید چند سؤال مهم را از خود بپرسید :

  • آیا این فعالیت قابل‌قبول است یا نیاز به کار بیشتری دارد ؟
  • آیا این موضوع نیاز به رسیدگی بیشتری دارد ؟
  • کارمندان من چه فکری می‌کنند؟
  • آیا درسی برای آموزش وجود دارد؟

 

  • حوادث را بررسی کنید.

همه‌ی حوادث را بررسی کنید. حتی آن‌هایی که صدمه جدی به سیستم وارد نکرده است.

  • اطلاعات را نگه‌داری کنید

نگه‌داری اطلاعات باعث می‌شود تا مشکلات جدید را بتوان دقیق‌تر بررسی کرد و راهکارهای مناسب‌تری ارائه داد.در صورت امکان سعی کنید تا اطلاعات و عملکرد هر فصل را در جلسه‌ای با مسئولین در میان بگذارید

  • متوقف کردن به‌موقع کار در مقاطع ناامن، جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی جدی
  • انتخاب نماینده

این مورد زمانی به کار شما خواهد آمد که مسئول ایمنی مشخصی نداشته باشید.

این انتخابات نیاز به روند پیچیده‌ای ندارد اما می‌بایست برنامه‌ریزی‌شده و درست انجام شود.

فرد یا گروه انتخاب‌شده می‌بایست به مسائل مختلف مرتبط با ایمنی و سلامت بپردازند و با تدوین برنامه‌ای استراتژیک سعی نمایند تا حالتی بهینه را در کارخانه اجرا نموده و مسائل مختلف را متعادل سازند.

اگر به موارد بالاکمی دقیق‌تر بنگریم متوجه خواهیم شد که تمامی راهکارهای ارائه‌شده در جهت کاهش آسیب‌دیدگی در حین کار (چه مالی و چه جانی) و افزایش راحتی کارِ کارمندان طراحی‌شده است تا درنهایت باعث افزایش کیفیت، تولید و بهره‌وری سازمان شود.

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.